Як зарядити акумулятор без негативних наслідків?

До початку знищення української інфраструктури у 2022 році на слуху були лише автомобільні акумулятори. Зараз же багато хто купує собі ці пристрої додому як альтернативні джерела енергопостачання. Неправильна експлуатація та заряджання в домашніх умовах іноді призводять до сумних наслідків, у чому ми можемо переконатися завдяки новинам. І резонно виникає питання, як заряджати акумулятори, щоб вони не виходили з ладу, і найголовніше не вибухали. Давайте розбиратися разом.


Види акумуляторів

Щоб розібратися, як заряджати акумулятор, спочатку потрібно знати, про який пристрій йде мова, адже на ринку існує кілька видів:

  1. Свинцево-кислотні акумулятори складаються із свинцю та кислоти, що й так зрозуміло з назви. Також конструкцією передбачені окремі ізольовані одна від одної ємності, у кожній з яких є кислота та свинцеві пластини. Вони порівняно дешеві та найчастіше використовуються в автомобілях (80% усіх сучасних моделей). Цей вид має кілька недоліків: при сильному розряді можуть «замерзати», потрібно контролювати стан електроліту (рівень, щільність, не допускати закипання), їх не можна встановлювати в закритому приміщенні, оскільки випаровування небезпечне для здоров'я.
  2. Гелеві акумулятори – це, по суті, вдосконалений підвид свинцево-кислотних пристроїв. Головна відмінність, що всередині не рідина, а гель. До того ж тут використовується свинець, який пройшов ретельне очищення. Серед їх переваг: порівняно швидка зарядка, електроліт не випаровується, можна змінювати положення, ємність залишається високою навіть при тривалому простої, на його якості не впливають сильні розряди, термін служби до 15 років. Ну а головний недолік – висока вартість, порівняно з попереднім типом. Такі пристрої можна встановлювати вдома як додаткове джерело електроенергії, адже вони не мають шкідливих випарів.
  3. Літій-іонні акумулятори (Li-ion) мають у своїй основі літій, який може взаємодіяти з іншими елементами: кобальтом, марганцем, титаном та залізофосфатами. Залежно від цього, літій-іонні акумулятори поділяються на відповідні види. Li-ion можуть приймати будь-які форми та розміри, що уможливлює їх використання для різних пристроїв: смартфонів, планшетів, ноутбуків, цифрових фотоапаратів та відеокамер, портативного електроінструменту, освітлювальних приладів, у тому числі і ліхтариків, і навіть електромобілів. Також ви могли зустрічати їх у вигляді звичайних батарейок. Серед їхніх недоліків: швидкий розряд, зниження ємності з часом та спад віддачі струму за низьких температур.
  4. Літій-залізо-фосфатні акумулятори (LiFePO4), як ви вже зрозуміли, є підвидом попереднього типу батарей. Хотілося б поговорити про них детальніше, оскільки LiFePO4 акумулятори набирають все більшої популярності. Вони працюють за принципом взаємодії хімічних елементів під назвою літій-феро-фосфати. Ферро – це залізо. Літій-залізо-фосфатні батареї мають стабільну напругу розряду, тривалий термін експлуатації та підвищену безпеку під час роботи. Такі тягові акумулятори застосовуються в електроавтомобілях, електросамокатах та джерелах безперебійного живлення. Останнє, через тяжкий стан електричної інфраструктури, нас цікавить найбільше.

Звичайно, це далеко не повний перелік електронних акумуляторів, які існують на ринку в цілому і конкретно в асортименті Епіцентру. Ми перерахували найпопулярніші види, з якими хоч колись стикався кожен з вас, особливо у зв'язку з ситуацією, що склалася, і пошуком альтернативних джерел електроживлення. А тепер давайте подивимося, як заряджати різні типи батарей.

Купуйте товари зі статті

Заряджання автомобільних акумуляторів (свинцево-кислотних)

Майже кожен водій рано чи пізно стикається з неприємною ситуацією раптового розряду акумулятора. Найчастіше це відбувається через те, що хтось забув вимкнути освітлення в салоні або є несправності штатного електрообладнання. І як на зло, зазвичай це відбувається в один із найморозніших днів на рік, що вдвічі неприємно. Давайте розбиратися, коли потрібно заряджати акумулятор і як це робити правильно.

Коли потрібно заряджати автомобільний акумулятор

  • мінімум 2 рази на рік (перед і після зими) потрібно заряджати стаціонарним зарядним пристроєм, щоб уникнути покриття сульфатом свинцю пластин акумулятора та погіршення всіх параметрів його роботи;
  • щомісяця перевіряти мультиметром клеми акумулятора (через 10-12 год після останньої поїздки): якщо напруга нижче 12,5 В, краще організувати підзарядку негайно;
  • при повному розряді акумулятора, що можна зрозуміти, якщо ви спробували завести двигун автомобіля, але у вас нічого не вийшло. Навіть якщо вам вдалося «прикурити» свою автівку від іншої і ви змогли її завести, все ж таки ми рекомендуємо негайно підзарядити акумулятор стаціонарним зарядним пристроєм.

Незважаючи на те, що індикатор заряду акумулятора горить зеленим, це не означає, що він достатньо заряджений. Справа в тому, що там не електронна лампочка, а звичайний поплавець, який може показувати некоректний результат, залежно від нахилу пристрою.

Як правильно заряджати акумулятори, зняті з автомобіля

Отже, автомобільна батарея розрядилася. Вам потрібно зняти її та перемістити до приміщення, дати трохи нагрітися (оптимальна температура приміщення – 20-25 °C). Загалом варто відігріти акумулятор до кімнатної температури.

Далі можна приєднати зарядний пристрій для свинцево-кислотних акумуляторів з регулюванням напруги та зарядного струму. Заряджання має відповідати напрузі в діапазоні 14,4-14,8 В. Якщо регулювання повністю ручне, виставте 14,4 В самостійно.


Як перевірити ємність акумулятора

Що стосується параметрів зарядного струму, то погляньте на акумулятор, на якому вказана ємність в А.год. Зарядний струм завжди повинен бути в 10 разів меншим від цього значення. Наприклад, якщо на автомобільній батареї вказана ємність 60 А·год, то зарядний струм повинен становити 6 А.

Як підключити зарядний пристрій до АКБ

Спочатку потрібно накинути клеми «+» до «+» і «-» до «-», не включаючи зарядку в мережу. Потім підключаєте кабель зарядного пристрою до розетки, виставляєте потрібні параметри і натискаєте кнопку старту, якщо є. Для відключення приладу потрібно виконати ті самі дії, тільки у зворотній послідовності.

Скільки заряджати акумулятор

Акумулятор повинен заряджатися, як мінімум, до того моменту, поки зарядний струм не впаде до 1% від ємності батареї. Цей параметр можна простежити по стрілочному індикатору на зарядному пристрої або на дисплеї, якщо у вас більш сучасний прилад. Як максимум, акумулятор варто заряджати до тих пір, поки сила струму не впаде до 0, для чого може знадобитися ще 10-12 год. Повна зарядка на невеликих струмах істотно підвищує термін експлуатації вашого АКБ.

Якщо довго заряджати свинцево-кислотний акумулятор, можливий вибух. Контролюйте процес та будьте обережні!


Важливо! Не використовуйте швидку зарядку, навіть якщо вона передбачена зарядним пристроєм.


До речі, у нашій попередній статті читайте, як обрати зарядний пристрій, який не псує акумулятор автомобіля.

Zaryadka avtomobilnykh akkumulyatorov (svintsovo-kislotnykh).jpg

Зарядка гелевого акумулятора

Як і у випадку зі свинцево-кислотними ми не рекомендуємо використовувати саморобні методи. Краще придбати спеціальну зарядку для гелевого акумулятора, характеристики якої повинні відповідати параметрам батареї:

  • напруга – до 14 В;
  • сила струму – 1/10 від ємності (тобто якщо ємність пристрою дорівнює 50 А·год, то сила струму під час заряджання повинна бути 5 А).

Серед загальних рекомендацій також можна відзначити, що не можна допускати перезарядження акумулятора. Щоб зрозуміти, що він повністю зарядився, перевірте напругу на клемах, яка повинна дорівнювати 12,6-13,4 В. Просунуті зарядні пристрої після повної зарядки переводять акумулятор в так званий режим «зберігання», що дуже зручно. До речі, краще, щоб акумулятор був завжди зарядженим, навіть якщо він лежить без діла. І незважаючи на те, що гелеві батареї можна вільно перевертати, все ж таки краще утриматися від цих дій відразу після зарядки.

Зверніть увагу! Гелеві батареї не можна заряджати за високої напруги.


Zaryadka gelevogo akkumulyatora.jpg

Зарядка літій-іонних акумуляторів

Як і з батареями попередніх двох типів, тут також краще використовувати автоматичні зарядки для літій-іонних акумуляторів. Це надійно та безпечно. Розумний прилад видає постійний струм із потрібним номіналом напруги та підтримує оптимальний режим заряду в залежності від стадії процесу.


Що стосується нюансів заряджання Li-ion акумуляторів, вони такі:
  • максимально допустима напруга повинна не перевищувати 4,2 В з допуском всього 0,05 В, оскільки це досить чутливий вид батарей;
  • краще використовувати оригінальний зарядний пристрій, якщо такий є на ринку;
  • не допускайте повної розрядки Li-ion акумуляторів, краще почати підзарядку вже на 10-20% залишкового заряду (така нехитра рекомендація збільшує термін життя приладу з 400-600 повних циклів до 800-1000);
  • якщо планується тривале зберігання аккумулятора, краще, щоб його заряд становив 40-50% (повністю заряджена батарея може втратити частину ємності, а максимально розряджена і зовсім вийде з ладу).
Zaryadka litiy-ionnykh akkumulyatorov.jpeg

Зарядка LiFePO4 акумуляторів

Для початку вам потрібна спеціальна зарядка для літій-залізо-фосфатних акумуляторів. Підключіть батарею LiFePO4 за таким же принципом, як ми описували в розділі про свинцево-кислотні акумулятори. Коли заряджання закінчиться, індикатор засвітиться зеленим. На це може знадобитися від 2 до 6 год залежно від моделі. Але краще залишити акумулятор заряджатися ще на 5-8 год для балансування процесу. Балансування допустиме не частіше 1-2 разів на місяць.

Зазвичай заряджання літій-залізо-фосфатних батарей відбувається у два етапи: стабілізованим струмом до потрібної напруги і потім при стабільній напрузі до найменшого зарядного струму. Оптимальна напруга заряду батареї – 3,6-3,65 В.

Zaryadka LiFePO4 akkumulyatorov.jpg

Відповідаючи на питання, як правильно заряджати акумулятор, всі експерти твердять в один голос, що краще використовувати спеціальні зарядні та пуско-зарядні пристрої, які призначені для кожного конкретного виду батареї. Ну і дотримуйтеся всіх вищезгаданих рекомендацій, а також читайте інструкцію з експлуатації і акумулятора, і зарядного пристрою. Також, можливо, вам будуть цікаві інші статті з розділу «Енергонезалежність».


Дізнавайтесь про нові акції першими!
Приєднуйтесь до нас у соцмережах!