Обираємо зимові автошини
З наближенням холодів перед кожним власником автомобіля постає потреба заміни літніх шин на зимові. І це не просто питання комфорту їзди, а необхідна міра безпеки руху на засніжених дорогах. Як обрати зимову гуму, аби вона повністю відповідала стилю їзди автомобіліста та допомагала оминати будь-які перешкоди? Пропонуємо декілька порад на цю тему.

Різниця між літніми та зимовими
Зимові шини покращують керованість автомобіля в умовах холоду та обледенілих доріг, запобігаючи заносам і ковзанню. Відрізняються вони від літніх більш м'якою гумою та специфічним малюнком протектора з підвищеною висотою та рельєфністю, що дозволяє їм краще витримувати холод, забезпечувати хороше зчеплення з дорожнім полотном та впевнену їзду навіть в умовах ожеледиці. Деякі виробники маркують зимові шини позначками у вигляді сніжинок, засніжених гір чи словами «winter». Ідеальний період для заміни літніх шин на зимові настає тоді, коли середньодобовий показник термометра падає до 7 °C і нижче.

Типи шин відповідно до стану дороги
Вирушаючи за покупкою нової зимової гуми, слід взяти до уваги майбутні умови експлуатації – стан доріг, на яких доведеться найчастіше подорожувати. Для цього виробники пропонують два типи гуми: скандинавський – для «важких» заміських шляхів; європейський – для більш м'якої та малосніжної зими в містах.
Європейські шини характеризуються малюнком з великою кількістю ламелей і дрібних канавок, призначених швидше для ефективного відведення води та бруду, аніж для руху по великій кількості снігу. Висота протектора займає проміжну позицію між літніми та більш жорсткими скандинавськими шинами зимового типу. Такі вироби чудово поводять себе на твердих міських трасах, що регулярно чистяться від снігу та обробляються засобами проти намерзання льоду. Однак на ґрунтових дорогах за містом чи просто таких, які нечасто чистять від снігових заметів, більш доцільним є використання шин скандинавського типу. Вирізняються вони ще більшою кількістю ламелей та глибиною протектора, аніж у європейських аналогів. Малюнок, як правило, V-подібний. Це робить їх хорошими засобами подолання складних доріг з укоченим снігом та льодовими прошарками. Зрозуміло, що по рівній трасі та в дощ їздити на них буде важче.

З шипами або без
Шипована гума призначена для їзди в особливо складних умовах – на слизьких обмерзлих дорогах, у місцях з глибокими заметами снігу та утрамбованими сухими поверхнями. На рівному асфальті такі шини лише збільшують гальмівний шлях та погіршують керованість автомобілем.
Гума без шипів (фрикційна) або, як її ще називають, липучка – більш адаптована до доріг із твердим покриттям, що регулярно прибираються від снігу. Тож якщо Вам узимку не доводиться часто виїжджати за місто – обирайте фрикційні шини (європейського або скандинавського типу), якщо ж без заметів не обходиться жодна поїздка взимку – шипована гума стане ідеальним варіантом.

Малюнок протектора
Як і в літніх шин, малюнок протектора зимової гуми буває симетричним (спрямованим і неспрямованим) та асиметричним.
У симетричних виробів спрямованого типу малюнок має V-подібну структуру з дзеркальним відображенням візерунків по довжині. Вони забезпечують більш тихий хід авто на дорозі порівняно з асиметричними, підходять для мокрих міських трас, що постійно чистяться. Встановлюються на авто такі шини лише в одному напрямку обертання. Якщо не дотриматись такого правила – вироби почнуть швидко зношуватися і не демонструватимуть жодних переваг, заявлених виробником.

Шина PREMIORRI ViaMaggiore 175/70R13 82T
Неспрямований малюнок шин складається з однакових половин візерунка із протилежними напрямками, що дозволяє встановлювати їх у будь-який бік. Ціна таких виробів нижча, аніж в аналогів зі спрямованим малюнком протектора, але й ефект водовідведення не такий очевидний.

Шина Hankook Winter i'cept iz (W606) 215/55R16 93T
Малюнок асиметричної гуми складається з двох різних частин, кожна з яких виконує певні функції. Внутрішня, як правило, має широкі канавки для відведення води, а зовнішня – забезпечує впевнений рух по льоду та снігу. Головний недолік таких виробів – висока ціна, обумовлена складною структурою протектора.

Розміри, навантаження та інші нюанси
Обираючи зимові шини, не оминайте увагою такий показник, як дата виготовлення. Зазвичай вона вказується на бічній ділянці гуми у вигляді числа з чотирьох цифр. Перші дві з них говорять про те, який порядковий номер тижня у році відповідає періоду створення шини, інші дві – це рік виготовлення. Не бажано купувати вироби, які створили більше, ніж за два роки до дня купівлі – впродовж такого періоду вони частково втрачають еластичність і вже не можуть забезпечити хороше зчеплення з дорогою.
Пам'ятайте: термін служби зимових шин – в середньому 2-3 сезони, але висота протектора при цьому має становити мінімум 4 мм для ефективного керування авто та зчеплення з дорожнім полотном узимку.
Також не завадить ознайомитися із загадковим чисельно-літерним маркуванням, що наноситься на бокові ділянки шин.

Перше число – це ширина шини, друге – висота профілю (характеристика, що вказує на відсоткове співвідношення висоти шини до ширини), третє – діаметр диска в дюймах. Передостаннє число – це індекс навантаження, який дозволяє визначити максимально допустиму вагу на одну шину. Детальніше дізнатися розшифрування цих індексів можна за допомогою наведеної нижче таблиці. Зіставляти табличні та фактичні характеристики потрібно, поділивши максимальну вагу автомобіля (з урахуванням вантажів та пасажирів) на чотири.
| Таблиця індексів навантаження | |||||||||
| Інд. навантаж. | Навантаж. на шину, кг | Інд. навантаж. | Навантаж. на шину, кг | Інд. навантаж. | Навантаж. на шину, кг | Інд. навантаж. | Навантаж. на шину, кг | Інд. навантаж. | Навантаж. на шину, кг |
| 62 | 265 | 75 | 387 | 88 | 560 | 101 | 825 | 114 | 1180 |
| 63 | 272 | 76 | 400 | 89 | 580 | 102 | 850 | 115 | 1215 |
| 64 | 280 | 77 | 412 | 90 | 600 | 103 | 875 | 116 | 1250 |
| 65 | 290 | 78 | 425 | 91 | 615 | 104 | 900 | 117 | 1285 |
| 66 | 300 | 79 | 437 | 92 | 630 | 105 | 925 | 118 | 1320 |
| 67 | 307 | 80 | 450 | 93 | 650 | 106 | 950 | 119 | 1360 |
| 68 | 315 | 81 | 462 | 94 | 670 | 107 | 975 | 120 | 1400 |
| 69 | 325 | 82 | 475 | 95 | 690 | 108 | 1000 | 121 | 1450 |
| 70 | 335 | 83 | 487 | 96 | 710 | 109 | 1030 | 122 | 1500 |
| 71 | 345 | 84 | 500 | 97 | 730 | 110 | 1060 | 123 | 1550 |
| 72 | 355 | 85 | 515 | 98 | 750 | 111 | 1090 | 124 | 1600 |
| 73 | 365 | 86 | 530 | 99 | 775 | 112 | 1120 | 125 | 1650 |
| 74 | 375 | 87 | 545 | 100 | 800 | 113 | 1150 | 126 | 1700 |
Залишилось розібратися із останнім позначенням, для якого використовуються латинські літери чи їхні комбінації. Вказують вони на максимальну швидкість, яку зможе розвинути автомобіль з певними шинами. Не забувайте, що при порівнянні літньої та зимової гуми однакових розмірів, в останньої індекс швидкості буде меншим.
| Таблиця індексів швидкості | ||||||||||||||||
| Індекс | K | L | M | N | P | Q | R | S | T | U | H | V | VR | W | Y | ZR |
| Макс. швидкість, км/год | 110 | 120 | 130 | 140 | 150 | 160 | 170 | 180 | 190 | 200 | 210 | 240 | >210 | 270 | 300 | >240 |
Не забудьте переглянути наочне відео, де детально описаний кожен з етапів підбору зимових шин.
Як обрати зимові автошини?