Що робити, якщо дитина проявляє агресію в соцмережах: поради батькам

Психолог проєкту з протидії кібербулінгу «ДоброPhone: STOP кібербулінг» національної мережі «Епіцентр» Олена Божук про те, що робити батькам, чиї діти стають ініціаторами агресії в інтернеті.

Кібербулінг та цькування в інтернеті – одна з гострих проблем сьогодення. Щоб протидіяти йому в Україні навіть прийняли закон, яким встановлено нові правила щодо протидії булінгу у школах і нові штрафи. Головна відповідальність в ньому покладена на батьків, яких і будуть карати штрафом у випадку прояву їхніми дітьми агресії у соціальних мережах.

Але що робити у такій ситуації батькам винуватця кібербулінгу? Якщо дитина належить до тих, хто проявляє агресію, це може свідчити про:

  • нестачу уваги, яку дитина доотримує деструктивним способом, за рахунок приниження інших;
  • проживання своїх травм, які були нанесені в сім'ї чи серед однолітків, ображаючи слабших, таким чином відпускаючи свій біль. 

 

Нападаючи на когось, дитина насправді може просто захищати себе, тікаючи від своїх страхів.

Якщо ви спостерігаєте, що ваша дитина проявляє такі агресивні прояви, вам слід:

1) Встановити довірливу атмосферу і починати розмову з розуміння одне одного, а не з покарання. Це своєрідний крик про допомогу  від дитини і  задача зрозуміти самостійно чи в співпраці з фахівцями (шкільні педагоги, друзі, психолог, психотерапевт, педіатр, невролог тощо), яка допомога їй потрібна; 

2) Знайдіть сфери, де дитина зможе підвищити свою значимість та самооцінку здоровими способами (гуртки, секції, хобі);

3) У шкільний період у дитини формується самооцінка. Вона залежить як від стосунків із однолітками, так і від сімейної системи. Зверніть увагу на домашню атмосферу;

4) Поділіться з дитиною вашими переживаннями з підліткового віку, які у вас були слабкості та страхи, яким чином вам вдалося їх здолати;

5) Зверніть увагу на емоції дитини. Чи вміє вона їх розпізнавати, проявляти? Високий емоційний інтелект (EQ) допомагає правильно впоратися із складною ситуацією, мудро використовувати знання і вміння. Навчіть дитину екологічним формам проживання злості, роздратування, гніву, страху  тощо. Щоденно разом шукайте відповідь на запитання: "А що я зараз почуваю і як хочеться прожити це почуття/емоцію/стан?";

6) Агресивні дії можуть свідчити про розлади поведінки. Сім­'я — це при­род­на гру­па, в якій з ча­сом ви­ни­ка­ють сте­ре­отипи вза­є­мо­дій. Важливо зрозуміти джерело, звідки дитина засвоює подібні поведінкові реакції як прийнятні, і якщо в оточенні немає прикладів для наслідування (конфлікти між батьками, розлучення), важ­ли­во іден­ти­фі­ку­ва­ти фак­то­ри, що спри­я­ють ста­бі­лі­за­ції цих роз­ла­дів.

Наприклад, існують ді­ти із стри­ма­ною по­ве­дін­кою як вродженою темпераментною особливістю, тому їх звична ре­а­кція - це по­бо­ю­ван­ня чи стра­х при зус­трі­чі з нез­на­йо­ми­ми людь­ми чи си­ту­а­ці­я­ми. В таких випадках вам слід просто допомогти засвоїти новий зразок для реагування, який, наприклад, використовуєте у повсякденному житті, оскільки дитина могла використовувати агресію як єдиний зрозумілий вихід;

7) Поясніть дитині наслідки подібної поведінки для всіх учасників конфлікту. Запитайте, як себе може почувати та дитина, на яку спрямована агресія, та ті, хто за цим пасивно спостерігають. Без погроз та покарань домовтеся з дитиною про зміну її поведінки з вашою допомогою. Будьте в цьому рішенні категоричні;

8) Спорт — найекологічніший спосіб для проживання негативних емоцій. Запровадьте нові спортивні сімейні традиції;

9) Можна карати, якщо подібна поведінка ще раз повториться ("Ще раз так зробиш, не побачиш телефон/планшет" — негативне підкріплення), а можна почати використовувати натомість позитивне підкріплення ("За тиждень гарної поведінки отримаєш дозвіл повертатися додому на годину пізніше"). Воно спрямоване на посилення бажаної поведінки та включає забезпечення нагороджуючого наслідку (похвала, вільний час, інша винагорода) за повторення бажаної чемної поведінки;

10) Пам'ятайте: найголовніше в батьківсько-дитячих стосунках — це любов та довіра. 

 

 

Олена Божук — медичний психолог, кандидат медичних наук,
психолог проєкту «Зважені та щасливі», ТВ-експерт, 10 років фахової практики.


22.08.2019

Прес-служба ТОВ «Епіцентр К»